Acesta este un articol pe care il dedic tuturor antreprenorilor, managerilor, directorilor, tuturor celor care sunt implicati in conducerea oamenilor sau a echipelor dar mai ales in ceea ce tine de conducerea altora catre a atinge un scop comun.
Inainte de a merge mai departe, voi ce credeti despre cele mai jos?
LEADERSHIP = PUTERE?
Să ai o funcţie de conducere, asta te face lider?
Mergeti mai departe daca si voi considerati ca nu functia te face neaparat lider. 🙂
Dupa cum incepem si trainingurile de management si leadership:
Un lider fără abilități demanagement este un visător.
Un manager fărăabilități de leadership este o marionetă.
Asadar, sa trecem la Generalul Colin Powell. Incep astazi o serie de articole care ne va trece prin 18 lectii de leadership de la cel ce este Presedinte (in retragere) al Consiliului Sefilor de Stat Major alaturi de comentariile celui ce a fost unul dintre pionierii trainingului la noi in tara, al lectiilor de leadership si management, Catalin Ionescu.
LECŢIA 1
“Să fii responsabil înseamnă câteodată să-i scoţi pe oameni din sărite.”
Un bun leadership implică responsabilitate pentru bunăstarea grupului, ceea ce înseamnă că unii oameni vor fi deranjaţi de acţiunile şi deciziile dumneavoastră. Dacă sunteţi onorabili, acest lucru este inevitabil. Încercarea de a intra în graţiile tuturor este un semn de mediocritate: vă face să evitaţi deciziile dure, să vă feriţi de confruntarea cu nişte oameni cu care chiar este nevoie să vă confruntaţi, să ezitaţi când trebuie să oferiţi recompense diferenţiate pentru performanţe diferite, doar ca să nu-i deranjaţi pe unii. Ironia este că, dacă amânaţi deciziile dificile ca să nu supăraţi pe nimeni şi dacă vă străduiţi să-i trataţi “frumos” pe toţi, indiferent de contribuţia lor, singurii oameni pe care ajungeţi până la urmă să-i deranjaţi vor fi tocmai aceia care sunt cei mai creativi şi mai productivi din organizaţie.
LECŢIA 2
“Ziua în care soldaţii nu mai vin la dumneavoastră cu probleme este ziua în care aţi încetat să-i mai conduceţi. Ori şi-au pierdut încrederea că-i puteţi ajuta, ori au tras concluzia că nu vă mai pasă de ei. Ambele cazuri reprezintă un eşec al leadershipului.”
Dacă acesta ar fi un test, majoritatea celor cu funcţii de CEO nu l-ar trece. În primul rând, ei ridică o mulţime de bariere în calea comunicării de jos în sus, încât însăşi ideea ca cineva din partea de jos a ierarhiei să vină la lider cu ceva pare de-a dreptul absurdă. În al doilea rând, cultura corporativă pe care o stimulează ei defineşte adesea o solicitare de ajutor ca slăbiciune sau eşec, astfel încât oamenii preferă să-şi ascundă neajunsurile, iar organizaţia suferă din cauza asta. Liderii adevăraţi au grijă să fie accesibili şi disponibili. Sunt atenţi cu eforturile şi dificultăţile subordonaţilor, chiar dacă le impun standarde înalte de performanţă. Ca urmare, ei reuşesc mai bine să creeze un mediu în care acuzaţiile sunt înlocuite cu analiza problemelor care apar.
LECŢIA 3
“Nu vă lăsaţi intimidaţi de experţi şi de elite. De multe ori, experţii posedă mai mult informaţii decât judecată. Iar elitele sunt un cerc atât de închis şi de consangvinizat, încât produc numai ‘hemofilici’, care sângerează până la moarte când dau piept cu realitatea.”
Companiile mici sau nou-înfiinţate nu au timp pentru analiştii reci şi detaşaţi. Nu au nici bani ca să finanţeze elitele înalte. Dacă e nevoie, însuşi preşedintele companiei răspunde la telefoane sau se aşează la volanul camionului. Toţi cei de pe statele de plată trebuie să producă şi să contribuie vizibil la profitabilitatea companiei, că altfel zboară. Dar pe măsură ce cresc, companiile uită adesea de lucrurile care le-au “pus în capu’ trebii”: implicarea întregii trupe, egalitatea, lipsa de formalism, apropierea de piaţă, îndrăzneala, asumarea riscurilor, viteza, sprinteneala. Politicile izvorâte din turnul de fildeş au adesea un impact advers asupra celor aflaţi focul luptei, celor care aduc veniturile. Liderii adevăraţi sunt vigilenţi şi combat astfel de evoluţii.
Luati-va 15 minute si cititi din nou cele de mai sus si analizati-le din perspectiva experientelor voastre.